Excursies - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lisette - WaarBenJij.nu Excursies - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lisette - WaarBenJij.nu

Excursies

Blijf op de hoogte en volg Lisette

20 April 2015 | Suriname, Paramaribo

Dag allemaal,

Hier weer een nieuw reisverslag. Op dit moment is het 20 april, dat betekent dat ik hier nog maar een weekje ben. Dan zijn de 3 maanden alweer voorbij. Mijn vorige reisverslag is op 01 april geëindigd, dus vanaf daar zal ik nu verder gaan. We hebben hele leuke excursies gedaan, dus veel leesplezier!!

Alvast voordat jullie beginnen te lezen, ik vind het fijn om jullie reacties op mijn verhaal te lezen :)

Dag 64 - donderdag 2 april
Vandaag ga ik samen met Stephanie naar Matapica toe. Dit is een grote zandbank aan de Atlantische oceaan. Hier komen schildpadden aan land om hun eieren te leggen. Om 11:00 uur moesten we bij 't Vat zijn en vanaf daar zouden we met de taxi vertrekken. We waren met z'n tweeën, dus een privé excursie. Als dat maar goed gaat komen. Met de taxi zijn wij naar Mariënburg gegaan en vanaf daar hebben we de oversteek met de boot gemaakt naar Johan en Margaretha (plantage). Aan de overkant aangekomen zijn we eerst naar het ouderlijk huis van onze gids gegaan, daar hebben we lekker gegeten. Daarna gingen we met de boot de Warapakreek op. We hebben iets langer dan een uur gevaren door een heel mooi moeras. Een heel mooi uitzicht, mooie natuur, vogels en heel erg mooi weer. Dat vonden wij natuurlijk niet vervelend.

Toen we net in de boot zaten moesten we de boot over een soort van dijk heen helpen. De bootsman gaf wat extra gas en wanneer we niet verder naar boven konden moesten we er snel uit om de boot over het dijkje heen te tillen. Twee meiden en een bootsman, dus dat was nog even spannend of dat wel ging lukken. Maar met twee sterke Olbertz dames is dat natuurlijk gelukt.

Op Matapica aangekomen was er een heel groot en mooi strand. Op het strand waren overal kuilen gemaakt door de schildpadden, een heel mooi gezicht. We zijn een aantal keren het strand over gelopen om de schildpadden te spotten. In totaal 12 km gewandeld deze dag. Tegen het avond eten zijn we ook gaan wandelen en op de terugweg kwamen we al 3 schildpadden tegen. We zijn toen eerst gaan eten (wat overigens weer heerlijk was) en na het eten zijn we nog een keer gaan wandelen. Het was heel erg indrukwekkend om de schildpadden op het strand te zien komen, opzoek naar een geschikte plek om de eieren te leggen, dan eerst een gat graven van ongeveer een meter diep (lees: precies groot genoeg voor het aantal eieren die ze gaat leggen, daar heeft ze al een idee van voordat ze begint), wanneer het gat klaar is begint ze met het leggen van de eieren. De schildpad legt ongeveer 60 - 120 eieren per keer. Als ze klaar is met het leggen van de eieren graaft ze het gat heel erg goed dicht en maakt ze nog een paar nep kuilen. Dit zodat de stropers niet kunnen zien waar ze de eieren verstopt heeft. Daarna gaat ze weer terug de zee in.
In totaal hebben we 23 schildpadden gezien en het 'hele proces' van de schildpad. Heel erg mooi! Als mensen ooit nog naar Suriname gaan, dan zou ik deze tour aanraden.

Eenmaal terug bij het kamp op Matapica hebben we ons geïnstalleerd voor de nacht, we hebben geslapen in de hangmat. Dit was wel even wennen en je moet echt je draai vinden. Maar wanneer je echt moe bent, val je wel in slaap.
De volgende ochtend weer heerlijk ontbeten en terug naar Paramaribo gegaan.

Dag 66 - zaterdag 4 april
Stephanie wilde nog graag fietsen in Suriname, dus dat hebben we vandaag gedaan. We hebben een heel mooi ANWB boekje waarin verschillende fietstochten staan. Wij hebben de tocht naar Peperpot gedaan. Deze tocht was 40km. Dat hebben onze billetjes ook geweten, wat hadden wij een zadelpijn. Maar de tocht was mooi. Vanaf waterkant zijn we met de boot overgestoken naar Commewijne (een ander district, provincie) en daar ging de fietstocht weer verder. Bij Peperpot hebben we zelfs een aap in de boom gezien. 's Avonds hebben we nog een film gekeken met Leonie en Dagmar (gone girl) waar ik natuurlijk bij in slaap ben gevallen.

Dag 67 - zondag 5 april (1e paasdag)
Op facebook zien we dat bijna iedereen een lekker paasontbijt heeft met eitjes erbij. Dat moesten wij natuurlijk ook. Stephanie is snel even naar de winkel gegaan en daarna hebben we voor een heerlijk ontbijt gezorgd. Zo vieren we hier toch ook een beetje 'Pasen'. Na het ontbijt zijn we lekker gaan zwemmen bij zwembad Vos.

Dag 68 - maandag 6 april (2e paasdag)
Vandaag komen Linda en Remko aan in Suriname, vanmiddag gaan we ze ophalen. Vandaag moest ook de fiets terug, dus dat hebben we eerst gedaan. Toen we Linda en Remko opgehaald hebben, zijn we opzoek gegaan naar iets te eten. Dat was nog best lastig, want het is tweede paasdag en bijna geen enkel restaurant is open. Dus dit was nog een beetje lastig. Maar het is gelukt, we hebben lekkere bami gehaald. Thuis hebben Linda en Remko zich geïnstalleerd en zijn we vroeg gaan slapen.

Dag 69 - dinsdag 7 april
De eerste echte dag van Linda en Remko, dus gelijk een tour door Paramaribo gegeven. We hebben nu de helft gezien en een andere keer komt de andere helft. Vandaag hebben we bezocht:
- de centrale markt
- Jeruzalem Bazaar (walhalla voor hangmatten)
- de synagoge
- de grote moskee
- de Domineestraat - winkelstraat
- de Maagdenstraat - winkelstraat
Ook hebben we lekker schaafijs gehaald en een broodje bij Antony's corner (beroemde broodjeszaak in Paramaribo).
's Avonds hebben we thuis lekker patatjes van Wolly's gehad. Natuurlijk met alle sauzen (pindasaus, mayonaise en ketchup). Het klinkt niet lekker, maar het is echt heerlijk! Een aanrader voor iedereen in Nederland (of daarbuiten).

Dag 70 - woensdag 8 april
Jeej, vandaag gaan we naar de jungle en dat 6 dagen lang. Hier hebben we alle vier super veel zin in . Vanaf vliegveld zorg en hoop zijn we met een klein vliegtuig naar Kajana gevlogen. Dit was bijna 2 uur vliegen. Maar eerst moesten we nog een tussenlanding maken. Linda vond het vliegen niet zo heel erg leuk en was een klein beetje bang. Wij (Remko, Stephanie en ik) vonden het wel heel erg leuk. Wij zaten voor in het vliegtuig (lees: bijna in de cockpit), en konden alles zien wat er in de cockpit gebeurde. Het plafond kwam naar beneden, de stoelen waren klapstoelen en er ging meer bagage mee dan mensen (en dat was niet van ons). Een hele gebeurtenis dus. Maar we zijn veilig aangekomen op Kajana. Het landen was ook nog heel bijzonder. Zoals je in films wel eens ziet dat je op een lange grasmat land, dat hebben wij nu ook gedaan. Eerst ben je nog boven de jungle waar je alleen maar broccoli ziet, en vervolgens ben je al geland. Bij aankomst op Kosindo Lodge kregen we gelijk lekker eten, dat beloofd wat dachten we. Na het eten hebben we heerlijk een dutje in de hangmat gedaan en gegoten van het allermooiste uitzicht. Toen we in de hangmat lagen kwamen er kinderen uit het dorp bij ons. De hangmat werd voorzichtig naar beneden getrokken en de vraag 'hoe heet je naam werd gesteld'. Deze vraag hebben we zeker nog 60 x gehoord. Blijkbaar is dat een normale zinsbouw hier in Su. 's Avonds kregen we erwtensoep als maaltijd. Niet zo lekker als die van ons in Nederland, maar we moesten het er mee doen. Wanneer we klaar zijn met eten en we van tafel gaan komen de kinderen aangerend. Al het eten wat over blijft wordt door de kinderen uit het dorp opgepeuzeld. Zelfs onze half opgegeten kippenpootjes. Niet echt een smakelijk idee, maar zij zijn er blij mee.
's Avonds lekker gaan slapen met allemaal jungle geluiden.

Dag 71 - donderdag 9 april
De dag begon met een heerlijk ontbijt, de broodjes kwamen uit de eigen bakkerij. Heerlijk! Vandaag hebben we twee activiteiten op de planning staan. Een dorpswandeling en kaaimannen spotten. Over de dorpswandeling zal ik wat vertellen.
Wanneer vrouwen ongesteld zijn mogen ze bijna niets doen, dit omdat ze 'onrein' zijn. Zo mogen ze niet bij de man slapen, ze mogen niet koken en ze mogen zelfs niet onder de dorpspoort door lopen. Ze moeten er dan omheen lopen. Dat vinden wij natuurlijk heel gek, maar het is hier heel normaal. De vrouwen mogen dus niet bij hun man slapen, ze moeten in een speciaal ongesteldheidhuis slapen. Dit samen met alle vrouwen uit het dorp die ook ongesteld zijn. Stephanie maakte al een leuke opmerking: 'Dan heb je dus ongesteldheidsvriendinnen'. Verder hebben we in het dorp vogelspinnen gezien. Bananenbomen, ananas planten, mensen uit het dorp. De oudste dorpsbewoner was volgens de mensen 135 jaar. In het dorp wonen ongeveer 250 - 300 mensen. In de buurt van Kajana zijn er 7 dorpen, de een groter dan de andere.

Dag 72 - vrijdag 10 april
Vandaag staan er twee andere excursies op het programma. Een jungle dorpswandeling en Awarradam. Awarradam is een grote sula (stroomversnelling). Een natuurlijke massage voor je rug en een jacuzzi. Heel erg leuk! Remko die had de go pro mee, dus we hebben hier hele mooie en leuke foto's mee kunnen maken.

Dag 73 - zaterdag 11 april
Remko is vandaag jarig en het hele dorp wist dit. Linda had dit verteld tegen Frans (de hoofddorpsbewoner) en hij heeft iedereen hiervan op de hoogte gesteld. Zo stonden de kinderen 's morgensvroeg al voor de deur om leuke liedjes te zingen voor Remko. En hebben ze een cake gebakken voor hem. De liedjes die werden gezongen waren: one verjari ti de, happy birthday, maar het leukste liedje was toch wel: Zonder onze Remko kunnen wij niet leven, zonder onze Remko kunnen wij niet leven, zonder onze Remko kunnen wij niet leven. En dit dan de hele dag door. Linda had stiekem vlaggetjes en ballonnen meegenomen, dus we hebben haar geholpen om deze op te hangen. Omdat hij jarig was mocht hij ook kiezen wat hij wilde eten, dit is bami met kip en kouseband geworden. De mensen in de jungle doen alles in de rivier. Dus ook de kip snijden, deze wassen in de rivier. Daar komen alle piranha's op af en die zwemmen dan om je enkels heen. Naast ons met de kip stond een andere vrouw de afwas te doen in de rivier en aan de andere kant waren mensen zich aan het baden in de rivier. Dat kan hier allemaal maar gewoon.
Ook hebben we een houtsnijwerk cursus gehad, en hebben alle vier een hele mooie peddel gemaakt. Voor de tijd hadden wij hier helemaal geen zin in, maar uit eindelijk was het heel erg leuk.

Dag 74 - zondag 12 april
Vandaag ons laatste dagje op Kosindo Lodge. Het regende al sinds gisteren avond heel erg hard, en nu 's morgens vroeg ook nog steeds. Om 09:15uur vertrokken we richting Botopasie, een andere lodge aan de Boven-Suriname rivier. Gelukkig was het droog toen wij op de boot gingen. We moesten eerst een uurtje varen en toen moesten we overstappen op een andere boot. Op een gegeven moment zit er een sula, waardoor we daar met de boot niet door kunnen. Daarom moesten we ongeveer 2 minuten lopen door het water voordat we bij onze volgende boot waren. Op deze boot hebben we ongeveer 30 minuten gevaren en toen moesten we weer overstappen. Deze boot heeft ons naar Botopasie gebracht. Daar aangekomen was het heel erg mooi, weer houten huisjes maar nu met rieten dakjes. Heel schattig. Hier hebben we nog lekker kunnen relaxen. Daarna hebben we nog een boswandeling gemaakt over het 'verdwaalpad', zo wordt het pad genoemd. Hier hebben we weer apen gezien. Ze sprongen van boom naar boom over ons heen. 's Middags hebben we nog even gezwommen, of eigenlijk moeten we zeggen gebaad in de Suriname rivier. 's Avonds nog een spelletje gedaan en daarna lekker gaan slapen. Morgen moeten we weer vroeg op staan.

Dag 75 - maandag 13 april
Vandaag gingen we weer terug naar Paramaribo, maar eerst een lange reis voor de boeg. Eerst van Botopasie met de boot naar Atjoni, dit is ongeveer 1 uur en 45 minuten varen. Vanaf Atjoni met de taxibus verder naar Paramaribo. Dit was nog een heel gedoe. We dachten dat we een taxi voor onszelf hadden, maar niets was minder waar. Er gingen nog drie Surinaamse tantes met ons mee. En ze hadden heel veel spullen mee. Allemaal tassen, koelboxen met vis en gasflessen. In de auto was geen plek meer, dus ging het op het dak. Dan denk je te kunnen vertrekken, maar dat hadden we verkeerd gedacht. Ze moesten eerst nog eten halen en dat deden ze niet tegelijk. Nee eerst de een, toen de ander en daarna de derde persoon. Na ongeveer 40 minuten op Atjoni te hebben gewacht zijn we dan eindelijk vertrokken richting Paramaribo. Thuis hebben we 6 wasjes moeten draaien omdat alles vies, klam en vochtig was van de jungle. 's Avonds zijn we heerlijk uit eten geweest bij Bar Zuid. Een gezellig restaurant met pizza's en burgers.

Dag 76 - dinsdag 14 april
Vandaag stond het tweede gedeelte van Paramaribo op het programma, het historische deel. Dus weer met de lijnbus naar het centrum gegaan. Dit blijft leuk om mee te maken. Om het historische gedeelte te bereiken moesten we veel wandelen. We hebben nu alles bekeken en dus heel veel foto's gemaakt. Deze volgen nog. Linda en Remko moesten natuurlijk chillen aan waterkant met ons, hier hebben we dan ook lekker gegeten. Surinaamse bruine nasi met kip en Surinaamse kroketjes. Thuis nog lekker geluierd en kennis gemaakt met de familie en vrienden van Leonie en Dagmar. Vandaag weer op tijd naar bed, want morgen gaan we weer op excursie.

Dag 77 - woensdag 15 april
Vandaag gaan we met z'n allen (10 personen + Chantal en Sanjay) naar Brownsberg, Berg en dal en het stuwmeer. Om 08:00 uur zijn we vertrokken. Stephanie, Linda, Remko en ik mochten bij Chantal in de auto. Chantal had nog nooit zelf gereden naar Brownsberg, maar het ging heel goed. Brownsberg is een berg van iets meer dan 500 meter hoog, en de weg naar boven bevat allemaal bochten, gaten en kuilen in de weg met plassen water. We zijn met onze 4 wheeldrive crossend naar boven gegaan. Heel erg leuk. Bij Brownsberg hebben we een wandeling gemaakt naar de Irene val (een waterval). Ik had deze wandeling natuurlijk al eens gemaakt met mama en JP. En zag er een beetje tegen op, maar goed ik heb het maar wel weer gedaan, al had ik er niet veel zin in. De tocht naar beneden was leuk, maar we moesten ook weer naar boven, dat was toch echt wat minder. Eenmaal terug bij de lodge hebben we gedoucht en toen had Chantal het eten klaar. Heerlijke moksi alesi met snijbonen, kip en nog veel meer. Daarna nog gezellig red label en vodka gedronken met z'n allen, zo konden we lekker slapen.

Dag 78 - donderdag 16 april
Ik had heel erg slecht geslapen, niet door de drank maar door het matras. Wat was die slecht. Hierdoor heb ik bijna geen oog dicht gedaan. Misschien maar goed ook want 's nachts konden we de brulapen heel erg goed horen brullen. Om 06:30 uur was Linda wakker geworden en mocht ik nog even bij haar in bed kruipen om daar nog even mijn oogjes dicht te doen. Ik was dood op, dus dat was heel erg fijn. Om 12:00 uur zijn we vertrokken naar Berg en Dal, daar gaan we de zipline (kabelbaan) doen. Vanwege personeelstekort mochten maar 6 mensen van de kabelbaan af. Linda die heeft zichzelf opgeofferd en Leonie de kans gegeven om er van af te gaan. Alleen Leonie had hoogte vrees en was ik reserve persoon. Gelukkig mocht ik toch nog mee van de manager, dus zijn we met 7 personen van de zipline gegaan. Ook nu hebben we weer hele mooie foto's en filmpjes omdat Remko de Go pro mee had. Die krijgen jullie dus nog te zien.
's Avonds wilden we nog naar Havanna Lounge (een discotheek in Paramaribo) toe dus we hebben na het eten een discodutje gedaan. Bij Havanna Lounge draaien ze tot 01:30 uur salsa muziek. Toevallig kon Linda al salsa dansen omdat ze in Nederland al les gehad heeft. Dus we hebben haar de dansvloer op gestuurd. Ze kon echt heel goed dansen!
Ook Remko vond het heel erg leuk, omdat 95% van de mensen vrouw was en 5% man. Hij keek zijn ogen uit dus. Stephanie en ik hebben ook lekker gedanst. Kortom een leuke avond.

Dit was het verhaal tot nu toe. Vanaf nu nog 10 daagjes hier in Suriname. 28 april ben ik weer in het land ;)

Liefs en groetjes uit Paramaribo

• 20 April 2015 - 09:05

Jacqueline:

altijd weer leuk om te lezen! Geniet van je laatste daagjes!

• 20 April 2015 - 09:07

Renate Kloosterman :

Wauw wat een prachtige avonturen maken jullie toch mee spannend en leuk fijn dat jullie zoveel mooie dingen kunnen doen Stephanie zal het ook zeker naar haar zin hebben en wat gaat de tijd snel zit er alweer bijna op .Nog heel veel plezier met zijn allen en ik ben benieuwd naar alle mooie foto's xx

• 20 April 2015 - 22:19

Mama:

Wel leuk dat je toch ook nog andere dingen hebt gedaan, nu met Stephanie. .wat een geweldige excursies. .ben heel blij voor jullie dat je dit kunt mee maken
    .geniet er nog lekker van. .x

• 22 April 2015 - 20:21

Wijnand:

Hoi hoi, wat een prachtig verhaal weer, met het lezen zie ik de dames Olbertz genieten, vooral het klunen met een boot op je nek. Geniet nog van de laatste dagen groetjes Joyce en mij

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Lisette