Mijn laatste reisverslag uit Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lisette - WaarBenJij.nu Mijn laatste reisverslag uit Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lisette - WaarBenJij.nu

Mijn laatste reisverslag uit Suriname

Blijf op de hoogte en volg Lisette

26 April 2015 | Suriname, Paramaribo

Dag iedereen,

Hier alweer mijn laatste reisverslag vanuit Suriname. Morgen (maandag) vlieg ik terug naar Nederland, waar ik dinsdagmorgen veilig hoop te landen. Ik vlieg met KLM met vlucht KL0714 om 17:50 uur (voor degene die mijn vlucht willen volgen).

Mijn reis begon op donderdag 29 januari en nu ik dit schrijf zijn we bijna 3 maanden verder. Voor de tijd dacht ik, aah die drie maanden die gaan zo voorbij. Dit avontuur kan ik best aan. En dat is ook zo gegaan. De drie maanden zijn echt voorbij gevlogen, ik heb bijna geen tijd gehad om mensen van thuis te missen. Dit kwam ook omdat mijn lieve moeder, vriend en zusje langs gekomen zijn. Net als Linda en Remko, die morgen samen met mij weer terug naar Nederland vliegen. Ik heb hier echt een super tijd gehad. De Surinaamse mensen zijn heel vriendelijk en gastvrij. Nooit te beroerd om je de weg te wijzen of een praatje met jou te maken. Ze zijn trots op hun land en willen je graag over hun land, cultuur en tradities van alles leren.
In de afgelopen drie maanden heb ik veel van Suriname gezien en mogen proeven. Ik denk dat ik nu kan en mag zeggen, dat ik Suriname écht gezien heb en dat ik Suriname nu ken.

Vanuit Nederland heb ik een mooi boek van de ANWB meegenomen, de ANWB Extra over Suriname. Achterop staan 15 hoogtepunten die door de ANWB geselecteerd zijn. Hiervan heb ik 11 hoogtepunten gezien/gedaan. En natuurlijk daarnaast nog veel meer, maar die staan volgens de ANWB niet in de hoogtepunten.
Aan iedereen die misschien nog naar Suriname toe zou willen gaan zou ik het zeker aanraden. Dit om het land, de natuur, de dieren, de super vriendelijke mensen, de taal en natuurlijk het lekkere eten!

In mijn vorige reisverslag was ik gebleven bij donderdag 16 april, dus ik zal nu nog vertellen wat ik vanaf 17 april heb gedaan.

Dag 79 - vrijdag 17 april
Vandaag konden we de huurauto ophalen. Om 10:00 uur moesten we bij het bedrijf aan de Kwattaweg zijn. Dat betekent vroeg op. Vandaag stond er op de planning om naar Cola kreek te gaan, maar het weer zat niet echt mee. Het regende heel erg hard, het kwam met bakken uit de lucht. Maar vol goede moed zijn we toch maar die kant op gegaan, in de hoop dat het nog zou opklaren en stoppen met regenen. Dat deed het uiteindelijk ook en toen hebben we het toch nog 1,5 uur droog gehad en konden we gezellig zwemmen. Cola kreek heet zo omdat het water in de kreek de kleur heeft van Cola. De kleur komt door de wortels en de bladeren van de bomen. Heel apart om hierin te gaan zwemmen.
's Avonds stond er een barbecue op het programma bij juf Zefanja. Een soort van afscheidsbarbecue. Dit was heel gezellig en wat hebben we lekker gegeten, hmmm. De huisbaas gaf bij ons thuis een groots afscheidsfeest, die vliegt namelijk morgen weer terug naar Nederland. Dus thuis hebben we nog gezellig een borrel mee gedronken en geholpen met het plukken van groentes. De groenten gaan allemaal mee naar Nederland en wordt daar weer onder de hele familie verdeeld (dat doen ongeveer alle Surinamers).

Dag 80 - zaterdag 18 april
Vandaag zijn we eerst de stad in gegaan om een hangmat te kopen bij de Jeruzalem Bazaar. Hier zijn we alle vier geslaagd, nu kunnen we thuis ook nog lekker hangmateren. Hierna zijn we doorgereden naar Nieuw-Amsterdam. Hier hebben we heerlijk gepicknickt aan het water. Met een heerlijk windje en een zonnetje erbij, was dit een heerlijke picknick. Na de picknick zijn we gegaan naar Fort Nieuw-Amsterdam. Dit is een open lucht museum. Ik was hier al eens eerder geweest, dus ik heb Stephanie, Linda en Remko een rondleiding gegeven. Zo heb ik ze even opgesloten in een isoleercel en heb ik Stephanie nog laten schrikken. Ik vertelde haar dat ze door een luikje opzij te schuiven een cel in kon kijken. En wanneer ze het luikje opzij schoof, kwam er een hoofd tevoorschijn, hihi. Het open lucht museum is gericht op de tijd van de slavernij, de oude plantages en zelfs een klein beetje over de tweede wereldoorlog.
Hierna zijn we doorgereden naar Mariënburg, Alkmaar en Tamanredjo, om vervolgens weer terug te gaan naar Paramaribo. Voor het avond eten hebben we onszelf heerlijk stokbrood, toastjes en smeerseltjes gehaald. Heerlijk op de bank met een filmpje (Hoe duur was de suiker).

Dag 81 - zondag 19 april
De dag begon vroeg, want we wilden graag naar de vogelfluit wedstrijd op het onafhankelijkheidsplein. We hadden geluk want vandaag was de kampioenswedstrijd. We stonden op het plein te kijken naar de wedstrijd tussen twee vogels (die van de nr. 1 en nr 2. van 2015). Toen kwam er een Surinaamse man naar ons toe. Hij wilde graag over zijn vogeltje vertellen, over 'de sport' in Suriname. Vol trots liet hij zijn vogeltje zien en vertelde hij hoe de wedstrijd precies verloopt. Mooi om te zien dat hij zo vriendelijk was, eigenlijk zoals de meeste Surinamers zijn. De vogelfluit wedstrijd duurde niet heel erg lang, daarna zijn we doorgereden naar de zondagmarkt op Noord. Dit is een Javaanse markt met allemaal lekker eten, nog meer eten en nog meer eten. We hebben even rondgesnuffeld en gekeken wat voor lekkers we hier allemaal konden krijgen. We gaan straks naar het zwembad, dus we hebben wat lekkers meegenomen. Na de Javaanse markt zijn we gegaan naar een Hindoestaans bedevaartsoord op weg naar Zee. Dit moest heel erg mooi zijn, dat was het ook wel, maar nog niet zo lang geleden stond hier alles onder water omdat er geen goede dijken zijn. Dat kon je nog heel erg goed zien en dat was dus best jammer. Toen op naar het zwembad, bepakt en bezakt met al ons eten, zoals echte een echte Surinamer. De vorige keer waren we verbrand bij het zwembad, dus we hebben ons nu, tenminste dat dachten we, goed ingesmeerd. Maar de zon is hier zo vel en sterk, zelfs door factor 50 heen en een aantal keren te hebben ingesmeerd, zijn we nog verbrand. Ook begin ik ziek te worden, het lijkt op griep, maar het zou ook van een mug kunnen komen.

Dag 82 - maandag 20 april
Deze week nog 3 dagen stage en dan zit de stageperiode er ook alweer op. Vandaag gaan de kinderen na de paasvakantie weer voor het eerst naar school. Al onze familie en vrienden zijn mee naar de stage om te zien waar wij al die tijd geweest zijn en waar wij over praten. De dag begint natuurlijk met de vlaggenparade, dit vonden ze leuk om te zien. Daarna mochten ze een les bijwonen en daar schrokken zelfs een beetje van hoe dat ging. De juf praat niet goed Nederlands, schrijft verkeerd gespelde woorden op het bord, legt dingen niet goed uit. En dan de leerlingen, de één slaapt gewoon tijdens de les. Anderen kletsen met elkaar. Voor het oplossen van rekensommen wordt een mobiele telefoon uit de tas gehaald om het antwoord uit te rekenen. Ze zagen in die twee uur zoveel dingen die verbeterd kunnen worden. Ze schrokken zelfs een beetje hoe het er hier aan toe gaat. Nu moet ik ook wel zeggen dat mijn stageschool ook niet onder 'goede scholen van Suriname' valt. In de pauze hadden we de camera erbij gepakt en daar kwamen de kinderen. Ze zijn allemaal gek op de camera en willen graag voor of nog liever met jou samen poseren om op de foto te gaan. Hier zijn hele mooie foto's uit voortgekomen (die gaan nog volgen). Rond 11:15 uur zijn wij naar de vlindertuin gegaan. En daarna zijn we doorgereden naar zanderij (het vliegveld). Stephanie gaat namelijk vandaag weer naar huis.. We hebben samen in drie weken veel mooie dingen gezien en meegemaakt. Ik vond het heel erg leuk dat ze hier geweest is! Maar aan alle leuke dingen komt een eind, en dat is voor Stephanie vandaag. Gelukkig blijven Linda en Remko nog een weekje hier met mij.
Thuis hebben we ons opgefrist een zijn we uiteten gegaan bij het pannenkoeken en poffertjes restaurant. Daarna zijn we naar de bioscoop gegaan, naar de film Fast and Furious 7. Bij sommige van jullie is het al bekend dat ik vaak in slaap val tijdens het kijken van een film (dat is een familie kwaaltje, kan ik niets aan doen) en dat gebeurde nu ook bijna. Ik moest echt moeite doen om wakker te blijven. Toen ik dan ook thuis mijn bed zag was ik direct vertrokken.

Dag 83 - dinsdag 21 april
Nog twee dagen stage. Vandaag zou mijn les gefilmd worden. Ik heb dan ook de juf mijn camera gegeven en haar uitgelegd hoe hij werkt. Ze moest alleen maar op het knopje rec drukken, maar dat was best lastig volgens mij. Want er was geen film gemaakt. De les die ik heb gegeven werd ook beoordeeld door juf Zefanja en ze vond het een hele mooie en goede les. Dat kan ik dan toch weer mooi in de pocket steken. Om 10:00 uur zijn de kinderen vrij, omdat de leerkrachten een vergadering hebben. Wij mochten aan het begin van de vergadering onze leskist met rekenmaterialen presenteren. Alle leerkrachten waren heel enthousiast over de ontwikkelde materialen. Nu nog hopen dat ze er ook echt mee gaan werken. Na stage zijn we nog even naar het centrum gegaan om de laatste spulletjes voor de laatste stagedag te halen. Ik ben ook nog steeds niet lekker te pas, bah. En het wordt ook nog niet echt beter. Thuis wilde ik nog graag wat voor school doen, maar ik keek er naar en er kwam echt niets zinnigs uit. Ik ben dan ook vrijwel direct mijn bed in gekropen en ben er eigenlijk niet meer uit gekomen. Wel heb ik mijn lieve vriendinnetjes en oma's nog een mooie kaart gestuurd.

Dag 84 - woensdag 22 april
Vandaag is dan echt de laatste stagedag. Ook vandaag heb ik weer les gegeven en is het de juffrouw wel gelukt om mijn les te filmen, gelukkig maar! Daarna heb ik afscheid genomen van de kinderen en de leerkrachten. De kinderen gaven aan het jammer te vinden dat ik weg ging. Ze zeiden dat ze veel van mij geleerd hebben. Dat is altijd mooi om te horen. Ik had lekkere snoepjes en koekjes meegenomen. Nog een laatste paar foto's gemaakt en toen was het alweer tijd om te gaan. De laatste keer met de schoolbus naar huis. Leonie en Dagmar gingen haar oom en tante naar het vliegveld brengen, dus ik ben alleen naar huis gegaan. Toen ik thuis kwam waren Linda en Remko ook net weer thuis van Matapica (schildpadden spotten). Ze hadden het echt heel erg leuk gehad. Nog steeds ben ik ziek, dus een middagdutje van 3 uur gedaan. Dat had ik echt even nodig. Hierna begon ik mij weer iets beter te voelen. We zijn uit eten geweest bij restaurant Unsei Yaki (sushi restaurant). We dachten leuk een all you can eat concept, maar hier werkt het concept een beetje anders. Kort uitgelegd komt het erop neer dat je 4 rondes lang elke keer een voorgerecht MOET kiezen en deze moet je ook opeten anders betaal je extra (ook als je het niet besteld). En uit de sushi's mag je 5 soorten kiezen waarvan je elke ronde 2 stuks van elke krijgt. De vijf sushi's die je hebt gekozen krijg je 4 rondes lang, je mag niet meer wisselen. Oftewel 5 soorten sushi x 2 stuks per keer x 4 rondes = 40 sushi's. Linda en ik zouden dit nooit op krijgen. Remko zou dan al onze restjes moeten eten, plus zijn eigen sushi's. Hier hebben we dus maar niet voor gekozen. We hebben gewoon lekker losse sushi rollen besteld. En dit was heerlijk. Daarna nog een lekker toetje gegeten en thuis rummikub gespeeld :)

Dag 85 - donderdag 23 april
Vandaag zijn we met de bus naar de stad gegaan. We wilden nog binnen in de houten kathedraal kijken. Het wilde zo zijn dat het vandaag de heilige dag van Sint Joris was, dus we hebben een stuk van de mis meegemaakt. Het geluid in de kathedraal is heel erg mooi. En alles, maar dan ook echt alles is van hout. Heel bijzonder om te zien. Ook hebben we nog lekker schaafijs gehaald en zijn we naar een souvenirs winkel geweest. Thuis heb ik dan eindelijk wat voor het onderzoek gedaan. Volgens onze planning wilde we het zondag 26 april af hebben en zoals het er nu naar uit ziet gaat dat helemaal lukken. Donderdagavond is Havana avond, hier zijn we dan ook (voor de laatste keer) naar toe gegaan. Linda die heeft in Nederland al salsa les gehad en kon dus mooi dansen. Het vervelende was dat ik ook de dansvloer op werd gevraagd. En ik kan helemaal niet dansen..! Helaas kwam ik er niet onderuit en daar stond ik dan. Ik heb geprobeerd er het beste van te maken en gelukkig hielp mijn danspartner mij met de pasjes en de maat. Volgens Linda en Remko zag het er best leuk uit. Nog steeds ben ik niet lekker te pas, dus we zijn niet heel laat naar huis gegaan. Thuis heb ik het hele huis wakker gehouden met mijn hoestaanvallen en geblaf, sorry!

Dag 86 - vrijdag 24 april
Na lekker te hebben uitgeslapen en een heerlijk ontbijt ben ik weer met mijn schoolwerk bezig gegaan. Het is nu bijna klaar, dus dat werkt heel erg lekker. Muziekje erop en typen maar. Ook begint hier rond mei de regentijd. Korte en hevige stortbuien komen af en aan. Hierdoor is het ook heel erg benauwd en zweet ik me dood. Ik wilde altijd nog graag een keer douchen in de regen, dus ik heb mijn badpak maar aangetrokken, want als de volgende stortbui zou komen zou ik in de regen gaan douchen. Maar je raad het vast al, er kwam geen stortbui meer. Dus daar zat ik dan in mijn badpak op de bank. Vandaag heb ik verder alleen maar aan mijn schoolwerk gewerkt, maar dat is nu wel mooi af :) 's Avonds zijn we nog gezellig naar de cocktail bar gegaan.

Dag 87 - zaterdag 25 april
Linda en Remko zijn vandaag naar Paramaribo zoo gegaan. Ik was hier al geweest, dus ik ben thuis gebleven. Ik heb nu alle puntjes op de i gezet, de spelling gecontroleerd in mijn verslag. De lay out helemaal perfect gemaakt en klaar is het :) 's Avonds zouden we als afscheid met juf Zefanja en juf Vandana uit eten gaan op blauwgrond. Hier heb je overal warungs (de lekkerste Javaanse eethuizen van Suriname). Beide juffen zouden om 18:00 uur bij ons thuis zijn. Juf Vandana was er al om 18:45 uur en het toppunt was juf Zefanja zij kwam pas om 19:55 uur :( Al die tijd hebben we gewacht en onze buik rommelde van de trek. Gelukkig maakte het heerlijke eten het allemaal weer goed. Ik heb mijn stage hier in Suriname goed afgerond en mijn onderzoek is klaar. En dat allemaal in 9,5e week, dat vind ik toch best knap van mijzelf.

Dag 88 - zondag 26 april
Morgen vliegen we alweer terug. Alles wat we wilde zien en doen hebben we al gedaan, dus vandaag een beetje relaxen. De koffer ingepakt, en nu mijn laatste blog geschreven.

Ik vond het leuk om al jullie reacties en berichtjes te lezen tijdens mijn reis hier, hoop dat jullie op deze manier ook een klein beetje van Suriname hebben mogen proeven. Vanaf dinsdag ben ik weer in Nederland en dat zie je ook terug in mijn agenda die loopt namelijk ook langzaamaan weer vol.
Nu nog even genieten van de laatste zonnige uurtjes hier.

Lieve groetjes uit Paramaribo, Suriname

  • 26 April 2015 - 23:30

    Renate Kloosterman :

    Mooi verhaal weer jammer dat je een beetje ziek was en wat gaat de tijd snel goed van je dat je al je werk af hebt en nog even van genieten van je laatste Ik wens je een mooie veilige reis terug groetjes van ons allemaal xx

  • 27 April 2015 - 10:17

    Wijnand:

    Hoi hoi weer heerlijk op de bank je reisverslag gelezen, jammer dat je de laatste dagen je niet lekker voelde al met al een mooie tijd gehad, goede reis terug en we spreken elkaar binnenkort

  • 27 April 2015 - 11:07

    Mirjam Nijland:

    Mooi verhaal hoor! Goeie reis terug!

  • 27 April 2015 - 14:21

    Mama:

    Je hebt er een geweldige tijd gehad. .wat een prachtige ervaring. .maar ik zal blij zijn als je weer iets dichter in de buurt bent. . Tot snel
    ..xxx

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Lisette

Actief sinds 26 Jan. 2015
Verslag gelezen: 1420
Totaal aantal bezoekers 5582

Voorgaande reizen:

26 Januari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: