Hoi hoi, mijn eerste weekje hier in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lisette - WaarBenJij.nu Hoi hoi, mijn eerste weekje hier in Paramaribo - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Lisette - WaarBenJij.nu

Hoi hoi, mijn eerste weekje hier in Paramaribo

Blijf op de hoogte en volg Lisette

04 Februari 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoi hoi allemaal,

Hier het verslag van mijn eerste weekje Paramaribo. Op donderdag 29 januari ben vanuit Amsterdam vertrokken. Mama, Eddy en Vera hebben mij uitgezwaaid, daar ging ik dan, helemaal alleen door de douane. Na iets meer dan 8 uur te hebben gevlogen ben ik aangekomen op het vliegveld in Zanderij. Daar werd ik opgehaald door mijn taxichauffeur Mantje. Hij heeft me veilig naar mijn huis gebracht, na een uur in de auto te hebben gezeten vanaf het vliegveld. Eenmaal thuis heb ik mij een beetje geïnstalleerd voor zover dat kan als je alleen bent. Want de eerste 6 dagen was ik alleen. Gelukkig werd ik door iedereen hier goed ontvangen en hebben mensen mij op sleeptouw genomen. Vooral de onderbuurtjes Kamla en Moon.

Dag 2
Ik had heerlijk geslapen, al ben ik veel wakker geweest. Hier zijn allemaal andere geluiden waar ik nog aan moest wennen. Maar nu een paar dagen later hoor ik het al niet eens meer. De onderburen hebben me met de bus meegenomen naar het Centrum van Paramaribo om de boel daar een beetje te verkennen. De bussen hier zijn niet zoals in Nederland. Ze zijn kleiner en er passen 30 mensen in. Als je de bussen ziet denk je dat past toch niet, maar heus het is waar. Er blijft geen gangpad meer over, ook daar kunnen mensen op stoelen gaan zitten. En er komt een muziek uit de boxen, heel erg gezellig. In sommige bussen hebben ze zelfs een film op staan. In ieder geval heel erg gezellig. De bussen kosten hier 1,25 SRD (Surinaamse Dollar) dat is omgerekend ongeveer €0,32 cent.
Eenmaal in het centrum hebben ze mij een klein stukje van de waterkant laten zien. De Suriname rivier en de centrale (overdekte) markt. Hier kun je echt alles krijgen. Allerlei soorten groenten, vlees, vis, kleren en nog veel meer. Ook kun je eten mee naar huis nemen, of daar op eten. Je hebt daar kleine restaurantjes van 1 bij 4 meter. Ik heb hier lekker Surinaamse Bami met kip, ketjap saus, gebakken uitjes, zoetzure komkommer en hete pepers/sambal gehaald en dat heb ik thuis lekker opgegeten. Het was heerlijk! Ik denk dat ik hier wel aan kan wennen :)

Dag 3
Ik vermaak me hier nog steeds wel, het is heerlijk weer (lees: een temperatuur van +/- 30 graden). Lig heerlijk te relaxen in mijn hangmat met een boekje erbij, een tijdschrift of de ipad met mijn favoriete tv programma's. Zo kom ik de dag wel door. In de middag ben ik gezellig bij de onderbuurtjes gaan zitten en daar heb ik ook meegegeten. Ze had lekker rijst met kerriekip, aardappels en kouseband gemaakt. Ook had ze hier een mangochutney bij. Ze waarschuwden me nog dat het best pittig kon zijn. Maar hop een theelepeltje door mijn eten heen, en het was erg lekker. Ik was de eerste Nederlander die ze zo scherp zagen eten, normaal kwam bij iedereen het stoom uit de oren en neus. Maar daar had ik geen last van. Mijn geheim: in Nederland heb ik alvast geoefend met sambal en veel pepers door mijn eten heen.
Eenmaal weer boven, dacht ik heerlijk op de bank te gaan zitten. En plots zag ik wat lopen, brrr. Mijn huisdieren hier lijken niet op een hond, kat of een vis. Nee het zijn familie van de hagedis. Ze lopen hier over de vloer, plafond en de muren heen. Spelen spelletjes als: 'pak me dan' en 'tikkertje'. Maar ik had ook al gehoord dat deze beestjes muggen eten, dus ik heb ze maar lekker laten zitten.

Dag 5
Alweer ben ik met de onderburen op stap geweest, nu hebben ze mij een ander deel van het centrum laten zien. Nu ben ik bij Fort Zeelandia geweest, de Palmentuin, het onafhankelijkheidsplein en het huis parlementsgebouw. Ook heb ik heel veel mooie oude houten huizen gezien. Sommigen zijn heel mooi gerestaureerd en zien er dus goed uit, maar ook heel veel gebouwen wordt niets aangedaan, dat is erg jammer. De gebouwen hier staan op de unesco lijst en mogen daarom niet worden afgebroken. Ik heb dus al een aantal highlights van Suriname gezien.

Dag 6
Mijn laatste dagje hier alleen in Paramaribo, vandaag komen Leonie en Dagmar aan. Samen met meneer Kalpoe ga ik ze ophalen van het vliegveld. Maar eerst gaan we samen naar zijn familie. Zij vliegen vandaag weer terug naar Nederland. Hier heb ik iets meegemaakt wat ik nog nooit heb gezien. Twee mensen (een ouder echtpaar) gaan weer naar Nederland, ze vliegen Business class en mogen daarom 4 x 32kilo meenemen in het ruim van het vliegtuig en 4 x handbagage. In alle vier de koffers moest dan ook precies 32 kilo mee, maar niet aan kleren. Nee alles behalve dat.. Alleen maar eten ging mee; gedroogde vis, diepvries vis, verse groenten, fruit en koekjes. In Nederland wordt dat weer onder de hele familie verdeeld en zo heeft iedereen een beetje Surinaams eten. Ook hadden ze niet genoeg aan deze vier koffers, dus er wordt ook nog een deel via de luchtpost verstuurd. Hier hadden we een dagtaak aan. Om 10:30 uur waren we bij de familie en om 16:00 uur waren we klaar en gingen we naar het vliegveld. De familie was wel heel erg aardig en ook hier moest ik weer veel (wel lekker) eten. Moksi alesi

Dag 7
Mijn eerste dagje samen met Leonie en Dagmar. In de ochtend hebben we een beetje Paramaribo rond gereden. Boodschapjes gedaan en verder hebben we een heerlijk rustig dagje gehad. Het tijdsverschil is hier -4 uur (wintertijd, wanneer wij zomertijd hebben is het tijdsverschil hier -5 uur). Wij gaan zo lekker eten halen, en hopelijk vinden zij het Surinaams eten net zo lekker als ik.
Vanavond komt onze stagebegeleider langs en dan horen we meer over onze stage. Ik ben heel erg benieuwd en nieuwsgierig hoe dat zal zijn. Maar daar zal ik jullie later over vertellen.

Groetjes uit het warme en zonnige Paramaribo!!


  • 04 Februari 2015 - 21:15

    Joël:

    He Lisette,
    Wat fijn om te lezen dat je het meteen naar je zin hebt :) Die Gekko in je huis is echt chill en doen niks, beter zij dan kakkerlakken haha. Ooooh zo jaloers op dat eten daar, wou dat ik terug was... Fijn om te lezen dat je je vermaakt en dat alles goed gaat. Have fun en geniet ervan!

  • 04 Februari 2015 - 21:17

    Linda En Remko :

    Hoi hoi,
    Klinkt allemaal super goed! Tot snel,

  • 04 Februari 2015 - 21:20

    Lindy:

    Wauw Lisette! Volgens mij heb je het super daar! Fijn dat het zo leuk en goed is daar! Succes met stage en geniet van t warme weer! Het is hier 1 graad! Brrr. Veel plezier nog en succes nogmaals!

    Liefs x Lindy

  • 04 Februari 2015 - 21:22

    Nathalie :

    Hee meid ! Leuk om je verhaal te lezen hihi.. ga je zekers blijven volgen..
    Liefst nathalie

  • 04 Februari 2015 - 21:30

    Willemijn:

    Heel leuk Liset! Ik hoor het al, daar zitten een paar kilootjes extra aan als je terug komt ;)

  • 04 Februari 2015 - 21:32

    Harma:

    Ha Lisette, zó leuk om je reisverslag te lezen......herinner mij één en ander zoals Herman destijds schreef toen hij in Suriname was. Vanavond heerlijk bij JP en Willy gegeten, chinees, geen kouseband, maar ook heel lekker! Ik wens je nog heeeeel veeeeeel plezier, geniet van al deze mooie en nieuwe dingen! Liefs uit een koud Holland, een warme groet, Harma.

  • 04 Februari 2015 - 21:38

    Edith:

    Leuk om te lezen!! Ben benieuwd naar volgende week!

    Groetjes edith (amber en megan)

  • 04 Februari 2015 - 21:40

    Marjanne:

    Leuk dat je het zo naar je zin hebt! Fijn dat je ook leuke onderburen hebt die je op sleeptouw hebben genomen! Veel plezier en genieten! X

  • 04 Februari 2015 - 21:43

    JP:

    Ik wist natuurlijk alles al door de verhalen via Skype, maar toch leuk om het weer te lezen! Nog 2,5 week en dan komt ik met je moeder die kant op!! :)

  • 04 Februari 2015 - 22:12

    Renate Kloosterman Vosmer :

    Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt .En dat het eten je goed smaakt .Ook fijn dat je leuke buurtjes hebt ,die je alles laten zien .Nou de andere meiden zijn er ook ,lees ik vast gezellig .Hopen dat jullie een mooi stageplekje hebben. Geniet vooral en tot je volgende verhaal xx

  • 04 Februari 2015 - 22:40

    Marjan Wasser :

    Geweldig om te lezen hoe het je daar bevalt

  • 04 Februari 2015 - 22:48

    Ancilla:

    Hoi Lisette,
    Wat een leuk verslag van de dagen dat je er bent.Klinkt goed hoor.
    Lekker eten en temperatuur!
    Ook gezellige mensen om je heen,is een goed begin!
    Nog veel plezier en tot horens!
    Groetjes van ons allemaal!


  • 04 Februari 2015 - 22:51

    Wijnand Olbertz :

    Hoi hoi leuk om te lezen dat het allemaal goed gaat, leuke buurtjes, lekker eten en mooi weer, nu kijken hoe de stage verloopt succes

  • 04 Februari 2015 - 23:30

    Mams:

    Haha wat een chaos zal dat geweest zijn met al dat voedsel in die koffers. .moet ik ook maar veel ruimte overlaten voor de terugreis. .na de workshop Surinaams koken zal ik ook precies weten wat ik nodig heb voor een heerlijke Surinaamse maaltijd. ..Fijn dat die onderbuurtjes zo goed voor je zorgen. .is een hele geruststelling. .alvast fijne dagen met de huisgenoten. ..liefs mams...x

  • 05 Februari 2015 - 00:42

    Susanne:

    Klinkt super leuk liset! En volgends mij ben je al ingeburgerd! Het is echt wel een land voor jou! Namelijk een eet land :p leuk dat de onderburen zo gast vrij zijn!! Nou ben benieuwd naar de rest van je avonturen! Succes!!! Xxx

  • 05 Februari 2015 - 09:06

    Harry :

    Hallo Lisette,

    Het witte gebouw welke je als parlementsgebouw aanduidt is dat niet. Het is het presidentieel paleis. Daar slaapt dua Bouterse.

    Succes en veel plezier in Suriname

    Harry

  • 05 Februari 2015 - 11:03

    Jorieke:

    Klinkt heerlijk allemaal..... Ik ga de sneeuw hier nog maar eens even van het pad vegen

  • 07 Februari 2015 - 23:10

    Amien Ghardi:

    Wat onwijs fijn Lisette, leuk alles te lezen.

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Lisette

Actief sinds 26 Jan. 2015
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 5588

Voorgaande reizen:

26 Januari 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: